Skip to content

اهداف

 اهداف برنامه آموزش پزشکی عمومی (شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی)   

هدف نهایی برنامه آموزش پزشکی عمومی، این است که با کسب توانمندی های مورد انتظار، دانش آموختگان این دوره، قادر شوند ضمن مراعات ضوابط اخلاق حرفه ای، مراقبت از سلامت افراد تحت پوشش و درمان بیماران را مطابق با استانداردهای خدمات بر عهده بگیرند، توانایی مدیریت اطلاعات و یادگیری مادام العمر را کسب نمایند و به عنوان خط مقدم ارائه خدمات در نظام سلامت به خوبی انجام وظیفه کنند.

اهداف برنامه آموزش پزشکی عمومی (پردیس پزشکی آمل)     

هدف نهایی برنامه آموزش پزشکی عمومی در پردیس پزشکی آمل این است که، در چهارچوب ارزش های حاكم بر برنامه و در راستای رسالت پردیس پزشکی و دانشگاه، ضمن پایبندی و تاكید به رسالت و اهداف كوریکولوم مصوب شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، با در نظر گرفتن نقش ها و توانمندی های مصوب برای دانش آموختگان پزشکی عمومی، نیازهای سلامت جامعه، سیاست های كلی نظام ارائه خدمات سلامت، نقشه جامع علمی سلامت با رعایت اصول عدالت آموزشی و در راستای رسالت دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با داشتن مراكز آموزشی درمانی مجهز و اساتید مجرب و با انگیزه  در شهرستان آمل و حمایت و پشتیبانی دانشکده پزشکی ساری و با بهره گیری از اصول آموزش پزشکی و ارزشیابی نحوه اجرای برنامه؛ دانش آموختگانی (پزشکانی) با توانمندهای فهرست زیر تربیت نماییم، تا در خط مقدم ارائه خدمات در نظام سلامت در راستای تحقق وظایف و تکالیف به عنوان دکتری عمومی پزشکی انجام وظیفه نمایند.

توانمندی های مورد انتظار از دانش آموختگان دکتری عمومی پزشکی در پردیس پزشکی آمل:

 1. مهارت های بالینی

توانایی گرفتن شرح حال از بیمار، اطرافیان و سایر منابع؛ توانایی انجام معاینه بالینی؛ توانایی ثبت و ارائه اطلاعات؛ توانایی انجام اقدامات عملی یا پروسیجرها؛ انجام تست های آزمایشگاهی و تشخیصی پایه

 ۲. مهارت های برقراری ارتباط

 کسب مهارت های پایه در برقراری ارتباط موثر؛ برقراری ارتباط موثر با بیمار و همراهان/خانواده بیمار؛ برقراری ارتباط با همکاران، پرسنل پزشکی و مسئولان دولتی؛ توانایی برقراری ارتباط با جامعه توسط روش هایی چون سخنرانی، وسایل ارتباط جمعی و نوشتن مقالات علمی

 ٣. مراقبت بیمار در امور تشخیص، درمان و بازتوانی

توانایی های تجویز دارو، توصیه های تغذیه ای، اقدامات حمایتی؛ توانایی آموزش بازتوانی به بیمار یا ارجاع به مراکز بازتوانی تخصصی؛ توانایی مدیریت بیماران در خصوص استفاده از طب مکمل و جایگزین

۴. ارتقای سلامت و پیشگیری در نظام سلامت و نقش پزشک در آن

توانایی تعیین وضع کنونی و ایده آل سلامتی فرد و جمعیت در تماس؛ اجرا و نقد مداخلات سلامتی در مورد عوامل خطر در فرد و جمعیت در تماس؛ ارائه مراقبت های اولیه، آموزش به خدمت گیرنده، خانواده ها و جمعیت در تماس و نیز آموزش و مشاوره به تیم سلامت؛ توانایی هدایت و بسترسازی انجام پژوهش هایی در راستای نیازهای سلامت  شناسی علمی؛ توانایی تحلیل، نقد و مدیریت منابع و جلب مشارکت های مردمی و همکاری بین بخشی در حوزه سلامت؛ برخوردار از توانمندی کافی در مدیریت و رهبری اثر بخش تیم سلامت؛ مشارکت موثردر آموزش مستمر و مداوم دانش آموختگان و توانمند سازی اساتید؛ توانایی تعامل بین رشته ای با رشته های علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی برای ارائه راه حل در پاسخ به مسائل حوزه سلامت

 ۵. پیشرفت فردی و فراگیری مستمر

آشنایی و به کار بستن جنبه های مختلف رشد فردی مانند توانایی مراقبت از خود به لحاظ جسمی، روانی و معنوی؛  آشنایی و به کار بستن جنبه های مختلف توانایی های اجتماعی، اقتصادی و شغلی؛ توانایی استفاده از فناوری اطلاعات در امر ثبت و حفظ مستندات حرفه ای؛ توانایی خودآموزی و یادگیری مادام العمر یافته های به‌روز علوم پزشکی کاربردی؛ توانمندی مشارکت مسئولانه در یادگیری مادام العمر، آموزش تازه های علمی پس از دانش آموختگی و ارتقاء به مقاطع تحصیلی بالاتر در صورت تمايل

 ۶. تعهد حرفه ای، اخلاق و حقوق پزشکی

پایبندی مداوم به تعهدات حرفه ای مانند، نوع دوستی، احترام، وظیفه شناسی، تعهد شغلی، عدالت، شرافت و درستکاری؛ آشنایی و التزام به رعایت قوانین و ضوابط حرفه پزشکی و پاسخگویی به مراجع نظارتی نظام سلامت؛ اعتقاد و تعهد به ارزش های متعالی و معنوی اخلاقی (الهی) و التزام عملی به اخلاق اسلامی در رفتار حرفه ای (طبابت)؛ آشنایی با دانش پایه ای اخلاق در طب و بهره گیری از آن در استدلال و تصمیم گیری اخلاقی

 ۷. مهارت های تصمیم گیری، استدلال و حل مسأله

توانایی استفاده از تفکر انتقادی، استدلال منطقی و خلاقیت در امر تصمیم گیری بالینی؛ توانایی استخراج شواهد علمی از منابع علمی و در دسترس به منظور تصمیم گیری بالینی و اقدام در قالب پزشکی مبتنی بر شواهد